مجله آمریکایی فوربس نوشت: همه جوانب نشان می دهد که دست طرف های غربی در ترغیب بانک ها و شرکت های خود برای ورود و تعامل با ایران خالی است،بیانیه آنان در نشست یورمانی هم نشانگر اجرای ناقص برجام است.

بیانیه غربی‌ها  نشانه اجرای ناقص برجام است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، تحرکات اخیر طرف های غربی نشان می دهد این کشورها در حال تلاش برای متقاعد کردن شرکت ها و بانک های خارجی برای ورود به ایران هستند.

در ماه ژانویه سال جاری اجرای برجام آغاز شد و قرار بود این توافق شروعی باشد بر بازگشت ایران به جایگاه خود در اقتصاد جهانی،‌اما این روند بسیار کند پیش رفت.

در بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است که به نفع ما و به نفع جامعه جهانی است تا اجرای برجام برای همه طرف ها از جمله طرف ایرانی و مردم ایران تضمین شود و این مسئله شامل بازگشت بانک ها و شرکت های اروپایی به تعامل با ایران می شود.

این مجله اقتصادی آمریکایی تحلیل کرد: این حقیقت که طرف های غربی نیاز به انتشار چنین بیانیه ای را حس کردند به خودی خود ثابت می کند که منافع اجرای برجام محسوس نیست.

بانک ها و شرکت های بین المللی دلایل زیادی دارند تا از ورود به ایران خودداری کنند که یکی از آنها نقض ناخواسته تحریم های آمریکاست.

در روز 12 می سال جاری جان کری در نشست با نمایندگان 9 بانک بزرگ اروپایی تلاش کرد تا آنها را برای تعامل با ایران متقاعد کند اما این تلاش بلافاصله از سوی بانک HSBC در یک مقاله در وال استریت ژورنال رد شد و بانک استاندارد چارترد انگلیس  و سوسیته فرانسه نیز اعلان کردند  برنامه ای برای تعامل با ایران ندارند.

از زمان اجرای برجام بانک ها و شرکت های بزرگ اروپایی از ترس نقض ناخواسته تحریم های پایدار آمریکا علیه ایران از ورود به ایران خودداری کرده و تا کنون تنها چند شرکت کوچک اروپایی تمایل خود برای همکاری با ایران را اعلام کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.